שווקים עולים ויורדים, שערי מטבעות מתחלפים במהירות, כלכלות מאטות, דפוסי הצריכה משתנים. בתוך כל אלה, לכל אחד יש נכס יציב, איתן, ועם פוטנציאל רווח שלא תלוי בדבר - הזהות שלו.
הזהות האישית, שהיא סך כל כישוריו, ערכיו, ניסיונו ויכולותיו של כל אחד מאיתנו, היא הנכס הגדול ביותר שלנו לא רק במובן הרוחני-נפשי, אלא בהחלט גם במובן הכלכלי. זהותנו היא נכס יציב כי היא מה שמבדל אותנו מכל אחד אחר, ואין לה תחליף.
איך הופכים זהות לנכס?
מנהלים אותה בתבונה. מאחורי כל אחד מאיתנו שובל פומבי, נגיש וגלוי, של כל מה שאי פעם כתב ברשת, כל תגובה שהשאיר אחרי שקרא בלוג או מאמר, כל תמונה שפירסם, כל מאמר שכתב וכל כרטיס אישי שפתח ברשת חברתית. וכמובן שיש רבים שגם כתבו עליהם, צילמו אותם, הגיבו לדבריהם והעירו על הערותיהם. כל המאסה הזו שמורה בין דפי הרשת, והיא בעלת חיי נצח. בעידן שבו כמעט כל מי שמחובר בודק את זהותו של כל אדם אחר שהוא הולך להיפגש איתו, בהקשר עסקי, חברתי או מקצועי - השובל הזה יכול להפריע, אם האזכורים הם שליליים או פשוט לא רלוונטיים.
כשהוזמנתי לפני כמה שבועות לפגישה עם אישיות בכירה בפוליטיקה, שאינו פוליטיקאי בעצמו, חיפשתי את שמו בגוגל לפני הפגישה. נהניתי לגלות שהאיש מוכר כדמות פעילה בחיי הלילה, ושהיה לו ריב מתוקשר עם דוגמנית מסוימת. בסופו של דבר האדם שפגשתי היה אישיות שונה לגמרי, אך בעלת שם זהה לאותו טיפוס לילי.
לקוח אחד התלונן בפגישתנו, על כך שלמרות שיזם והקים חברה משגשגת בתחום לא פשוט הקשור בסגנון חיים בעולם העסקים, האזכור שלו בגוגל הוא כפרוד עם שני ילדים, המנהל מערכת יחסים עם סלבריטאית זוטרה, לצד אזכור נוסף וישן שלו, כשהתראיין לכתבה שעסקה ביזמים צעירים - מה שכלל לא מייצג אותו היום, כאיש עסקים מצליח.
כמובן ששום טרגדיה לא מתרחשת אם האזכורים הקשורים בשמך הם שוליים, לא מדויקים, או אף שייכים לאדם אחר. אבל זה לא מצב אידיאלי, בלשון המעטה.
מנגד, שובל האזכורים ברשת יכול גם לעזור: נתונים שצוטטו בכתב העת המקוון Web Worker Daily, מראים כי 77% ממגייסי כוח אדם משתמשים במנועי חיפוש בשביל לדלות מידע על מועמדים לעבודה שהם עתידים לראיין. וזה נתון משנת 2006. אחד מעשרה מגייסים אמרו שהם אף בודקים ברשתות חברתיות אחר כרטיסים של המועמדים, כדי לקבל עליהם מבט נוסף.
לא רק מאתרי בכירים ומגייסי כוח אדם הם הסיבה לכך שכל אדם צריך לשאוף לכך שזהותו הפומבית תהיה קרובה ככל האפשר לזהותו הפרטית, האמיתית. אלא גם בגלל שלפני כל פגישה עיוורת השותפה לפגישה תחפש אותך. בגלל שלפני כל פגישה עסקית עם לקוח פוטנציאלי, הוא יבדוק עם מי יש לו עסק. וגם בגלל שלפני כל הרצאה או פרזנטציה שלך, חלק מהיושבים בקהל יחפשו אותך. ואז ממש לא תרצה שהם ימצאו דווקא תמונה ישנה שבה אתה משתטה באיזו מסיבה ומחזיק ארבעה בקבוקי בירה בכל יד.
ניהול נכון של הזהות שלך ברשת יכול לייצר שובל של תוכן חיובי, בונה, מקדם, מעניין, מקורי, ידידותי ואף מהנה. ותוכן כזה, הנקשר בשמך ומתקשר באופן מיידי וגלוי לזהותך, יקדם את האינטרסים שלך מבלי שתצטרך לעשות דבר מלבד לשמור על האמת האישית שלך, להיות כן, לתקשר בכנות עם אחרים, לתרום מהידע שלך לגופים, רשתות, אתרים ובמות שיתוף, ובעיקר - אם תיהנה מכל זה.
הזהות האישית, שהיא סך כל כישוריו, ערכיו, ניסיונו ויכולותיו של כל אחד מאיתנו, היא הנכס הגדול ביותר שלנו לא רק במובן הרוחני-נפשי, אלא בהחלט גם במובן הכלכלי. זהותנו היא נכס יציב כי היא מה שמבדל אותנו מכל אחד אחר, ואין לה תחליף.
איך הופכים זהות לנכס?
מנהלים אותה בתבונה. מאחורי כל אחד מאיתנו שובל פומבי, נגיש וגלוי, של כל מה שאי פעם כתב ברשת, כל תגובה שהשאיר אחרי שקרא בלוג או מאמר, כל תמונה שפירסם, כל מאמר שכתב וכל כרטיס אישי שפתח ברשת חברתית. וכמובן שיש רבים שגם כתבו עליהם, צילמו אותם, הגיבו לדבריהם והעירו על הערותיהם. כל המאסה הזו שמורה בין דפי הרשת, והיא בעלת חיי נצח. בעידן שבו כמעט כל מי שמחובר בודק את זהותו של כל אדם אחר שהוא הולך להיפגש איתו, בהקשר עסקי, חברתי או מקצועי - השובל הזה יכול להפריע, אם האזכורים הם שליליים או פשוט לא רלוונטיים.
כשהוזמנתי לפני כמה שבועות לפגישה עם אישיות בכירה בפוליטיקה, שאינו פוליטיקאי בעצמו, חיפשתי את שמו בגוגל לפני הפגישה. נהניתי לגלות שהאיש מוכר כדמות פעילה בחיי הלילה, ושהיה לו ריב מתוקשר עם דוגמנית מסוימת. בסופו של דבר האדם שפגשתי היה אישיות שונה לגמרי, אך בעלת שם זהה לאותו טיפוס לילי.
לקוח אחד התלונן בפגישתנו, על כך שלמרות שיזם והקים חברה משגשגת בתחום לא פשוט הקשור בסגנון חיים בעולם העסקים, האזכור שלו בגוגל הוא כפרוד עם שני ילדים, המנהל מערכת יחסים עם סלבריטאית זוטרה, לצד אזכור נוסף וישן שלו, כשהתראיין לכתבה שעסקה ביזמים צעירים - מה שכלל לא מייצג אותו היום, כאיש עסקים מצליח.
כמובן ששום טרגדיה לא מתרחשת אם האזכורים הקשורים בשמך הם שוליים, לא מדויקים, או אף שייכים לאדם אחר. אבל זה לא מצב אידיאלי, בלשון המעטה.
מנגד, שובל האזכורים ברשת יכול גם לעזור: נתונים שצוטטו בכתב העת המקוון Web Worker Daily, מראים כי 77% ממגייסי כוח אדם משתמשים במנועי חיפוש בשביל לדלות מידע על מועמדים לעבודה שהם עתידים לראיין. וזה נתון משנת 2006. אחד מעשרה מגייסים אמרו שהם אף בודקים ברשתות חברתיות אחר כרטיסים של המועמדים, כדי לקבל עליהם מבט נוסף.
לא רק מאתרי בכירים ומגייסי כוח אדם הם הסיבה לכך שכל אדם צריך לשאוף לכך שזהותו הפומבית תהיה קרובה ככל האפשר לזהותו הפרטית, האמיתית. אלא גם בגלל שלפני כל פגישה עיוורת השותפה לפגישה תחפש אותך. בגלל שלפני כל פגישה עסקית עם לקוח פוטנציאלי, הוא יבדוק עם מי יש לו עסק. וגם בגלל שלפני כל הרצאה או פרזנטציה שלך, חלק מהיושבים בקהל יחפשו אותך. ואז ממש לא תרצה שהם ימצאו דווקא תמונה ישנה שבה אתה משתטה באיזו מסיבה ומחזיק ארבעה בקבוקי בירה בכל יד.
ניהול נכון של הזהות שלך ברשת יכול לייצר שובל של תוכן חיובי, בונה, מקדם, מעניין, מקורי, ידידותי ואף מהנה. ותוכן כזה, הנקשר בשמך ומתקשר באופן מיידי וגלוי לזהותך, יקדם את האינטרסים שלך מבלי שתצטרך לעשות דבר מלבד לשמור על האמת האישית שלך, להיות כן, לתקשר בכנות עם אחרים, לתרום מהידע שלך לגופים, רשתות, אתרים ובמות שיתוף, ובעיקר - אם תיהנה מכל זה.